Barranc de les Canals o la Comella, Montagut, Sadernes, Garrotxa, Girona

Gorga de les Canals
Preciós barranc a la Serra de Banyadors, en ple espai protegit de la Garrotxa. Amb la famosa marmita trampa!!

Barrancs de Catalunya Barrancs de Catalunya: Mapa

Fitxa tècnica:

Aquest Barranc esta regulat per el Consorci de l’Alta Garrotxa:
La regulació estableix que a tot l’àmbit de l’espai el descens de barrancs està restringit a excepció del barranc de Sant Aniol i el de la Comella (Les Canals), on sí que es pot practicar amb una limitació de 10 persones/dia. Per poder realitzar la pràctica és necessari emplenar el full de notificació que trobareu en aquesta secció de la pàgina web i fer-lo arribar a les oficines del Consorci amb un mínim de 3 dies laborables d’antelació. Us recordem que en cada notificació només es pot sol•licitar un barranc i un dia, i que cal enviar-lo en format .doc o .pdf. Caldrà esperar la corresponent resolució.

Nivell de Dificultat: 3/4
Ràpel més Alt: 19 metres (R12)
Tipus de Roca: Calcaria
Aproximació: 2 h 30 min.
Descens del Barranc: 3 hores i 30 min.
Retorn: 1 h 30 min.
Longitud: 1.200 metres
Desnivell: 200 metres

Ressenya de la Gorga de les Canals

Ressenya Gorga de les Canals

Accés al barranc: Amb 1 cotxe

No hi ha combinació de 2 cotxes. Anirem a la Garrotxa al poble de Montagut, allà anirem per la carretera GIV-5231 (Carretera de Montagut a Sadernes) fins a arribar al Hostal de Sadernes. Aquí ja trobem la entrada a L’Espai d’Interès Natural de l’Alta Garrotxa, on hi han 4 pàrkings, a mesura que s’omplen van restringint la entrada de vehicles, els pàrkings son molt petits, potser de 10 cotxes. Encara que estiguin tots plens podrem aparcar el cotxe, hi ha un pàrking molt gran al costat del hostal Sadernes.

El Pàrking

Ver Barranc les Canals en un mapa más grande

Accés al barranc: 2 hores i 30 minuts

Podran ser 30 minuts mes depenen del pàrking. Passarem per dos ponts travessant el riu fins arribar a una cruïlla amb una cadena a la esquerra, passarem per la cadena.

La caminada d’aproximació es molt maca

Gorga de les Canals

Seguirem caminant per la pista, trobarem la presa de la Muntada, el camí segueix per la dreta de la presa.

La presa

Passarem per un pont penjant per passar a la esquerra del riu.

El Pont Penjant

Anem seguint aquestes marques

Gorga de les Canals

Continuarem a peu fins arribar al Antic Monestir de Sant Aniol d’Aguja, on també hi ha el antic refugi de Sant Aniol. Per arribar aquí podem haver arribat per la esquerra o per la dreta del riu.
Nosaltres continuarem pel caminet de la dreta del riu, es a dir entre les dues edificacions hi ha el pont de fusta per passar a la dreta del riu, just creuar el pont trobem una cruïlla de 3 caminets, el del mig es el que agafarem el de la forta pujada fins que arribarem al Collet de Clarioles. Marques taronges

Nosaltres hem vingut per la dreta del riu i atrevassem el pont per anar a veure la Ermita de Sant Aniol d’Aguja, per tornar al riu haurem de tornar a travessar el pont.

Gorga de les Canals

Sant Aniol d’Aguja: A l’indret de l’antic monestir fundat vers l’any 859 hi ha l’església romànica del segle XI, dita també Sant Antoni d’Uja. Retocada modernament, conserva l’absis amb arcuacions llombardes.

Antic Monestir de Sant Aniol d’Aguja

Collet de Clarioles, nosaltres per la dreta

Collet de Clarioles

Un cop al Collet de Clarioles, agafarem el camí de la dreta, anirem seguint les marques taronges, el camí es de molt forta pujada. Unes vistes extraordinàries.

Arribarem a un altre coll, on baixarem una mica i veurem a lo lluny una Masia. Passarem per una font. I abans de arribar a la masia on hi haurà un torrent baixarem per la esquerra fins arribar al riu.

El coll de dalt de tot!

La Masia

La Font

Descens: 3 hores i 30 minuts aproximadament

Aquest barranc te 2 parts ben diferenciades, una primera engorjada i una segona mes ample amb gorgs i salts, si hi ha aigua. El barranc baixa amb una miqueta d’aigua

El inici

Ens trobem un simpàtic Tritó

Ràpel R2, 9 metres, anirem trobant cartell de fusta indicatius

Alguns el saltem des de la dreta (esquerra a la foto)

Ràpel R3, 10 metres

Ràpel R4, 3 metres

Ràpel R5, 6 metres

Gorga de les Canals

Ens trobarem el Ràpel R6, de 12 metres amb l’aigua fins a dalt, l’atracció del barranc, es la marmita trampa, haurem de comprovar si la marmita esta plena d’aigua fins a dalt, en aquest cas es podria saltar, en el nostre cas no esta plena fins a dalt, potser li falta mig metre, però des de dalt veiem la corda dins de l’aigua per a poder sortir d’ella. Comprovar que la corda estigui, ja que en cas contrari no ser si podríem sortir d’aquí. Si estigues sec hauríem de fer el pèndol amb el ràpel perquè des de dins la marmita ens trobarem una pare fina impossible de pujar.

Ràpel R6, la marmita trampa de 12 metres

Ràpel R6

Gorga de les Canals

Aqui podem veure com no esta plena d’aigua

Vista des de baix

Vídeo

Vídeo: La salamandra humana!!!

Ràpel R7, 12 metres

Vídeo del salt

Ràpel R7 saltable des de la esquerra

Ràpel R7 vistes de lluny

Gorga de les Canals

Passat el ràpel R7, caminem una mica, hi trobem un cartell de fusta que ens indica el camí de sortida, actualment es pot continuant fent el barranc, ens esperen 6 ràpels mes si volem.

Sortida antiga

Ens trobem una instal•lació que no esta a la ressenya, com que no hi ha aigua i veiem que es fàcil relliscar muntem una corda.

Ràpel R7 saltable des de la esquerra

Gorga de les Canals

Hi venen seguidets un darrera del altre el R8 i R9, amb aigua el R8 pot fer una mica de remoli d’aigua.

Ràpel R8, 15 metres

Ràpel R9, 16 metres, vist des de baix

Ràpel R10, 12 metres, vist des de baix

Ràpel R11 , 9 metres, vist des de baix

Arribem al Ràpel R12, també te una marmita, però en aquest cas hi ha un forat a baix que sense aigua es pot passar per sota.

Ràpel R12, el mes alt de 19 metres, vist des de baix

R12 i la marmita

Ràpel R13, 15 metres

Ràpel R13 vist des de baix

Retorn: 1 hora i 30 minuts

Un cop fet el últim ràpel, la sortida es per la dreta, aquí ens vam perdre una miqueta però es cap amunt. El camí ens portarà directes al camí que va a la ermita de sant Aniol, el mateix que hem fet de aproximació al barranc.

Hi anirem a fer la cerveseta al Hostal Sadernes

Hostal Sadernes

One thought on “Barranc de les Canals o la Comella, Montagut, Sadernes, Garrotxa, Girona

1. llastima de no averlo trovat amb aigua, es totalment diferent, nosaltres el varem fer el any passat per la primavera i la veritat es que li vig tindre que dir al pep que me asegures en el rappel 8 perque hi avia una mica de moviment (tambe al primer salt), dit aixo tambe et dire que en fas una mica d’enveja ja que jo no hi tingut la oportunitat de fer el eriste ,i aquest any tardarem en fer-ho (si es que anem),la setmana pasada varem estar al mascun i anava magnific d’aigua, un disfruton total, tambe varem fer l’abizanda pero no portaba quasi gens d’aigua, bueno xato et deixo, ja veig que pots anar sol pel mon.Aviam si tenim la oportunitat de retrobansans m’agradaria moltisim tornarte a veura. JOAN