Barranc Eriste, tram IV o inferior, Osca, Aragó

Barranc Eriste, tram IV o inferior
Aquest IV tram del Barranc Eriste es complicat degut al caudal del aigua, això es el que el fa atractiu!! De fet passem un petit apurillu!!! ;(

Fitxa tècnica:

Al portar molt caudal el fa molt perillós, així doncs nosaltres aconsellem fer-lo des del Agost al Octubre, desaconsellable completament la resta dels mesos.

Nivell de Dificultat: 5/5
Longitud: 1.300 metres
Desnivell: 120 metres

Accés al barranc: 5 minuts

Amb combinació de 2 cotxes tal i com fem nosaltres son 5 minuts de aproximació, i si tenim 4×4 immediat, ja que podem deixar el cotxe al costat del Pont de Tramarríus.

Cotxe al costat del Pont Tramarrius (a ma esquerra de la foto)

Barranc Eriste, tram IV o inferior

Anirem a la població de Eriste, just abans de Benasque, el primer cotxe el deixarem davant de una central hidroelèctrica just a ma esquerra de la carretera.
Amb el segon cotxe, continuarem uns 100 metres direcció Benasque i trobarem a ma esquerra un camí asfaltat, girarem per aquí, seran un 4 km amb cotxe, el començament te una forta pendent llavors be camí de carro, amb unes 7 corbes tipus paella, veurem el barranc a la nostra esquerra, passarem per un mirador i trobarem un desvio on ens indica clarament el Pont de Tramarrius. Aquest segon cotxe el podem deixar en el desvio, llavors trigarem 5 minuts a peu o podem continuar amb el cotxe (recomanat 4×4) fins el mateix pont on l’accés es immediat.

Mirador

Indicació

Pont Tramarrius

Si nomes tenim un cotxe, aquest el deixarem a la central hidroelèctrica i pujarem fins al Pont de Tramarrius a peu, pujarem pel sender PRHU 36 que s’agafa al costat de la església del poble, en aquest cas necessitarem uns 45 minuts de aproximació.

Ver Barranc Eriste en un mapa más grande

Ressenya

Ressenya Eriste 4

Descens: 3 hores

Aquest Barranc es molt tècnic, s’ha de vigilar molt amb el caudal de l’aigua ja que es pot convertir amb un infern, per desgracia hi ha histories sense final feliç, ja que aquest barranc recull molta aigua del massís i glaceres. Vigilar molt en la època del desglaç. Potser els mesos ideals son Agost i Setembre.

Des del Pont de Tramarrius podem avaluar perfectament el caudal d’aigua, si ens posem sobre el pont i mirem per on farem el descens, si veiem que la canal dreta porta aigua NO el farem, en aquest cas la canal dreta quasi esta seca, així que perfecta.

Mirem la canal dreta, i veiem que no hi baixa aigua

Primer punt delicat:
Nomes començar, al inici, podem baixar pel tobogan de sota el Pont, hem de vigilar amb el rebuf del aigua que ens portarà a sota la pedra. Es pot evitar el tobogan caminant per la esquera i saltant directament a la badina o be destrepar.

El tobogan i l’aigua espumosa que ens indica un rebufo

Segon punt delicat:
En seguida arribarem a un passadís estret, i l’aigua ha agafat força. Tenim dues opcions:
1- Fer dins el passadís un ràpel de 30 metres o be un de 15 i un altre ràpel de 18, al mig de la cascada d’aigua i amb rebuf al final. Opció poc recomanable per la força del aigua.
2- Podem anar per la esquerra i rapelar per un arbre, en aquest cas son 20 metres, a baix haurem de fer una mica el pèndol per arribar a la roca i descordar-nos sense problemes.

Opció 1, en cercle on hi ha la instal•lació

Opció 2, la que fem, anem per la esquerra i rapelem des del arbre

Desprès de fer el pèndol, ens trobem al vell mig del engorjat amb parets molt altes i un passadís sense pendent, vigilar de no relliscar perquè l’aigua se’ns podria emportar i en pocs metres ja ve un ràpel de 25 metres. Potser seria recomanable segons el caudal de l’aigua de muntar un passamà.

Aquest ràpel de 25 es una meravella, hem de vigilar desprès del ràpel hi ha un salt de 3 metres, també es pot fer un ràpel, en aquest sal hi ha una pedra oculta sota la espuma a la banda esquerra.

Vist des de dalt

Vist des de baix

Video

Seguirem amb un tobogan en un passadís i llavors ja s’obre tot. Si baixa força aigua desprès del ràpel de 25 podem remuntar a ma esquerra on trobarem un ràpel de 8 metres i així evitem aquest tobogan.

Nosaltres fem el ràpel de 8

Barranc Eriste, tram IV o inferior

En aquesta zona oberta tenim una via de escapament a la dreta.

Caminem un tros, passem una petita presa i arribem a un tobogan de 8 amb possible rebuf.

Caminem, trobem la petita presa

El tobogan de 8

Caminem, mes

A partir d’aquí el caudal de l’aigua augmenta degut a una aportació important d’aigua. I finalment el tobogan estrella de 25 metres!!! Deu meu!!! Sort que es pot destrepar per la dreta, perquè no ho veiem gaire clar, alguns si … mireu el vídeo!

El tobogan de 25

Vídeo

Tercer punt delicat:
Arribem a un ràpel de 25 metres, una preciosa cascada encanyonada on l’aigua baixa amb molta força, de fet l’aigua passa de la banda dreta a la esquerra i en aquest punt nosaltres passem per sota l’aigua que fa un pont, llavors tota la cascada cau a un gorg immens amb rebuf, on no es toca de peus a terra, amb una forta corrent d’aigua i fa que la recuperació de la corda sigui complicada, millor deixar la corda llarga per recuperar des de lluny.

Ràpel de 25 vist des de dalt

Ara vist des de baix

Vídeo

Nosaltres aquí calculem malament la distancia i se’ns queda la corda de recuperació a 3 metres del aigua, amb la forta corrent, l’aigua de sobre la cascada i que no toquem de peus a terra ens es impossible recuperar la corda, desprès de mes de 30 minuts batallant a contracorrent ens veiem obligats a deixar la corda, per sort i per ser previnguts portem mes cordes llargues.

A l’endema tornem a fer el barranc i recuperem la corda!!

Barranc Eriste, tram IV o inferior

Vídeo: Recuperem la corda???

Surtin d’aquest gorg podem evitar una seria de tobogans, dels quals un es de 6 metres amb rebuf, amb un passamà a la dreta i també podem evitar un ràpel de 15 metres destrepant per la dreta.

El passamà

Serie de tobogans

Finalment dos ràpels seguits de 6 metres ens fan arribar a la fi del barranc, aquest últim es pot saltar.

Retorn: 30 minuts

Nosaltres continuem pel barranc uns 25 minuts fins trobar una canal de pedra a ma esquerra, en 5 minuts mes passem per una serraria, (tallen fusta) i amb 5 minuts mes ja estem a la central hidroelèctrica.